E-sport eller elektronisk sport är ett samlat begrepp för tävlingar och umgänge som utförs på sina datorer, spelkonsoler eller mobiler. Oftast i form av att personerna spelar mot varandra men kan också förekomma att man spelar mot datorn i tex speedruns. För det mesta så är det internetbaserat, annars LAN (local area network) anpassat, dvs att alla som spelar sitter på ett och samma nätverk i samma rum.

Begreppet kom först i Sydkorea i slutet av 1990-talet och då med spelet Starcraft som också är deras nationalsport. Senare spred det sig över resten av världen och nu har nästan alla land ett lag som spelar på någon typ av internationell nivå. Från att det bara var Sydkorea som utövade och såg på esport till att 2013 var runt 71.500.000 människor tittandes på olika event över hela världen, beskriver hur snabbt och stor sporten har blivit.Ebets.se-esport-arena-live-event

Sverige har, trotts ett litet land lyckats väldigt bra inom esport och har många framgångsrika spelare och ledender som tex Johan “Naniwa” Lucchesi inom StarCraft 2, Emil “Heaton” Christensen inom CS, Team Alliance i ledning av Jonathan “Loda” Berg inom spelet Dota 2. Team Property inom League of legends och Sjow, Ostkaka, Forsen samt Kungen(även känd för att ha lett Wow-guildet Nihilium) inom Hearthstone.

En växande sportgenre

Esports spelas dagligen och det finns många sidor som man kan gå till om man vill se matcherna. De flesta spelen har en egna klienter där man kan följa spelarna direkt i spelet. Men den vanligaste och den mest populära sidan som finns för tillfället är twitch.com. Detta är en sida där folk kan visa när de spelar. Allt från den nya till den mest erfarna kan streama vad personen gör och visa det för andra. Regler finns och följs strikt eller så kan man bli av med sin chans att vara kvar på sidan. På twitch finns det över 800 länkar till spel och mellan 1-1.5 miljoner spelare som visar upp vad just de gör. De har runt 100 miljoner människor som tittar varje månad.

Esport i sig har exploderat över de senaste 15 åren. De har gått från att ingen annan än Sydkorea visste vad det var till att nästan alla ungdomar i alla länder idag har hört talas om det esport eller utövar det själva. Många äldre har också hoppat på tåget och följer det som vilket sport som hellst.

Största anledningen till denna ökning är att media har börjat sända de olika matcherna i tex tv (svt) eller på twitch. Det blir mer tillåtet att kolla på esport, vilket det ej var för ett par år sedan. Fortsätter ökningen i samma rasande tempo så kommer de största eventen inom esport ha lika många tittare som när fotbolls-vm sänds. Det är svårt att säga hur många som spelar spel på sina konsoler och datorer, men studier säger omkring 55% av världsbefolkningen.

Framväxt under senare år

twitch-logo-esport-300x300Det var inte förens twitch kom ut på internet som esport blev så stort som det är idag. Innan var man tvungen att leta upp de olika streamsen som skulle sända under dagen för hand och alla erbjöd inte topp kvalité heller. Twitch exploderade esporten då man kunde gå till ett och samma ställe för att hitta matcherna som spelades under dagen. Samt att man kunde få den i 1080p ifall man hade tillräckligt bra internet för det. Detta tillsammans med reklam om var man skulle gå för att betta, köpa, byta eller spela de spel man spelade. Folk började kolla mer och mer på esport och inte bara på de spel man själv brukar spela utan alla olika matcher och spel som erbjuds. När man tittar på tex fotboll så ser man sin favoritspelare i kamera i 10 minuter, och har man otur så går den i 5 av dessa minuter. I esport så är det något som händer hela tiden. Det är intensivt och snabbt. Med esport så har också betting blivit större och då flera matcher spelas varje dag så kan man också betta mer. Flera sidor har uppkommit under åren. Är man duktig, insatt och engagerad så kan man tjäna bra pengar.

Historia

ninjas-in-pyamas-esportjpg-300x300Den första stora esportstävlingen som folk vet om hände på 1980-talet och då spelade man spelet Space Invaders till konsolen Atari. Då spelade man om vem som kunde få den högsta poängen och det var 10.000 spelare som ställde upp. Efter de så rullade tävlingarna på i små skalor i USA och allt var då landbaserat. Det var inte förens i början av 2000-talet esporten började få ett ansikte på internet och det var genom Sydkorea det hände. 2006 skapades de först 7 Cs-lagen och de försökte få en mer stabil tävlingsform inom esporten. En av dessa lag var NiP (Ninjas in pyjamas). Svenskt lag som vann allt man kunde. De spelade mellan 2001-2007 och hade legenden Heaton i laget. De hade uppehåll till 2012 och då kom tillbaka med en ny uppsättning och med denna vann de 87 raka segrar. Allt från majors till online turneringar. Spelen och lagen var relativt okända under en lång tid då det var svårt att hitta var man kunde följa dem och alla tävlingar hade inte streams som man kunde följa. De var när Twitch lanserades som man började få ordning på detta och esport började lysa. Turneringar och stora lan har uppkommit med esporten. De största är det som finns i Sverige vid namn Dreamhack. över 10.000 datorer samlas för att utbyta information, spela spel, diskutera spel, visa upp de nya sakerna som inte ännu lanseras och spela mot varandra. Förut var det bara i SydKorea man kunde räknas som en professionell esportare, nu har hela världen accepterat det kommer flera och flera varje år.  Från att kunna tjäna precis så att man klarade sig till att nu kunna tjäna miljoner på att vinna finaler i olika spel. 2011 vann Navi 1.000.000 dollar när de tog hem titteln i turneringen The international. Nu räknar man på att de som vinner 2015 kommer kunna gå iväg med över 10.000.000 dollar och prispolen ökar hela tiden. Detta beskriver hur snabbt och hur stort esport börjar bli.

Framtida tillväxt

Det som är intressant med esport och teknik är att det kan nå så långt som ens fantasi tillåter. Spelbolagen kommer på nya sätt att öka ens spelkänsla och inlevelsen i spelen. Med detta så blir spelande mer och mer accepterat i samhället. Man behöver inte skämmas över att säga att man spelar spel hemma, och med det så kommer folk bli mer inriktade på att tävla mot varandra och vilja gå längre än att bara spela hemma i sitt vardagsrum, stjärnor kommer upptäckas tidigare och göra sporten kommer växa. Det finns ingen gräns på hur stort esport kan bli. Allt blir snyggare och snyggare och nu när alla håller på med någon typ av oculus rift så måste också spelföretagen anpassa sig och bara skapa still till denna tuffa extraenhet. Den snabba tillväxten inom esport har också ökat tillgängligheten att nå ut med marknadsföring som förut ej varit tillgängligt. Den digitala branchen har nu fått ett sätt att få ut sin saker på marknaden. Tex tangentbord, musar, stolar och datorer. Folk tror att om tio år så kommer esport vara större än “atletisk” sport och flera människor kommer kolla på de. Nu när man också kan tjäna pengar inom esport gör de så att flera vågar satsa och bli stora. Man kan nu tjäna tillräckligt mycket med pengar för att klara sig enbart på att göra de man tycker om.